Blog & Nieuws


21 juli 2017


Agile Marketing is een vak apart. Als je klakkeloos de Agile Development principes toepast op Marketing dan kun je de mist ingaan. Voer hier en daar aanpassingen door om ervoor te zorgen dat agile ook perfect aansluit op de specifieke eisen van marketing.

Ken je de Engelse verkeersborden met daarop de tekst ‘Speed kills’? Die uitdrukking is misschien waar in het verkeer, maar voor bedrijfsvoering is het precies het tegenovergestelde. Vandaag de dag is elk marketingplan verouderd en irrelevant nog voordat er begonnen is met de uitvoering ervan. Flexibiliteit en snel handelen is noodzakelijk om te overleven.

speed up, be agile
Bedrijven moeten constant verbeteren, meten, leren en aanpassen om voor te kunnen blijven lopen op de concurrentie. Nieuwe technologie, nieuwe processen en nieuwe werkmethoden moeten worden toegepast. Marketeers moeten versnellen om mee te komen. Agile Marketing kan daar uitstekend bij helpen. Op de marketingafdeling zou eigenlijk een bord moeten hangen met daarop: “Speed Up. Be Agile”.

Speed Up, Agile Marketing

Door agile principes toe te passen op marketing kan je de uitvoering van plannen versnellen en flexibiliteit behouden. Om dit voor elkaar te krijgen moet je wel goed begrijpen wat de verschillen zijn tussen Agile Development en Agile Marketing. Het is overduidelijk niet een kwestie van het “knippen en plakken” van de ene discipline naar de andere.

We hebben 6 fundamentele verschillen tussen Development en Marketing geïdentificeerd, die elk om verheldering vragen. Marketeers moeten deze obstakels overwinnen en begrijpen waarom ze bestaan, zodat ze de vruchten van de agile principes kunnen plukken.

6 belangrijke verschillen tussen agile development en agile marketing

1
Definition of Done
Wanneer heeft jouw team het goed gedaan? Is dat wanneer zij al hun taken op tijd hebben opgeleverd? Of is dit wanneer ze het gedrag van de klant hebben beïnvloed en daarmee de marketingdoelstellingen hebben behaald?

2
De klant
Agile moedigt klantgerichtheid aan en de klant heeft een centrale rol. Maar wie is de klant precies van de marketingafdeling? Is dat degene die het product koopt of is het de interne klant, bijvoorbeeld de verkoopafdeling, die marketingmaterialen nodig heeft en gebruikt?

3
Het team
Development teams werken vaak als één groep aan een enkele sprint. Marketeers daarentegen werken aan meerdere parallelle projecten met nog weer meer bureaus. Hoe beïnvloedt dat de dynamiek in het team?

4
De meeting
Kan de daily standup elke dag worden gedaan? En kan het echt staand worden gedaan? Het klinkt misschien triviaal, maar de consequenties zijn voelbaar.

5
De kosten
Elk team heeft resources en alles kost geld. Hoe beïnvloedt de afhankelijkheid van bureaus en een groot deel mediakosten de flexibiliteit in Agile Marketing?

6
De schatting
Omdat agile draait om waardecreatie, worden activiteiten geprioriteerd op kosten en baten. Hoe complexer het geleverde werk is, hoe moeilijk het is om de benodigde investering in te schatten. Welke trucs worden er gebruikt om development werkzaamheden in te schatten, en hoe doen marketeers dat?

Als je aan de slag wilt met Agile Marketing moeten jij en je team het eens worden over wat jullie bedoelen als jullie het hebben over de klant, hoe meetings worden gehouden, hoe budgetten worden toegekend, hoe schattingen worden gedaan, en hoe succes is gedefinieerd.

“Speed Up. Be Agile.” Succes!

Dit artikel is een vertaling van het origineel van Romek Jansen van Boardview.io.

Schrijf een reactie

Auteur
Linn Kennes is agile scrum coach en trainer bij Scrum Company. Haar verbazing over hoe mensen over werk denken en hun dagelijkse werk invullen, biedt een stevige bodem voor haar enthousiasme en energie om organisaties maar misschien nog meer de mens zelf wendbaar en flexibel te maken.
Back to top