Wil je horen hoe het moet of wil je het leren?

Als trainer voel ik mezelf verplicht om niet alleen leuke trainingen en opleidingen te ontwikkelen. Ik verplicht mezelf ook om deelnemers iets tastbaars mee te geven. Iets waar ze morgen wat aan hebben in hun dagelijkse werk. De balans vinden tussen zenden en spelen is soms lastig. Mijn gedachten hierover deel ik graag met je in dit blog.

Leestijd: 3 minuten

Leerdoelen

Tot voor kort vroeg ik de deelnemers bij aanvang van elke training wat hun leerdoelen zijn. Het is heel interessant om te zien dat leerdoelen voor eenzelfde opleiding zó uiteen kunnen lopen. Zie dit als trainer maar eens te managen. Je wil toch iedereen voorzien in zijn of haar behoeften. 

Aan het einde van elke dag vraag ik de deelnemers in een retrospective wat we als groep kunnen doen om het de volgende dag (nog) beter te doen. Steevast komen dan de persoonlijke leerdoelen ter sprake. Ik merk dat ik het lastig vind om iedereen tevreden te maken: sommige leerdoelen zijn simpelweg óf te abstract óf niet verenigbaar met de leerstof. Moet je ze dan maar overboord gooien en je strak aan het leerplan houden?

 

Dit wel en dat niet

Dat laatste ben ik maar eens gaan testen. Geen leerdoelen meer maar het leerplan zoals door ICAgile voorgeschreven simpelweg volgen. Dat is heel handig want je hoeft minder na te denken en minder te improviseren. Maar het gaat ook té makkelijk. Het voelt een beetje als klassiek onderwijs: ik ben de docent en gij zult luisteren naar mijn college. Dat voelt niet lekker. Zeker niet langs de lat van onze kernwaarden: lef, eigenzinnig, teamspirit en nieuwsgierig.

Op aanraden van mijn collega Bram, die precies hetzelfde doormaakte, ben ik iets anders gaan testen. Ik laat deelnemers nog steeds hun leerdoelen beschrijven en presenteren maar ik manage vanaf nu ook meteen de verwachtingen. Dat betekent dat ik sommige leerdoelen niet kan vervullen of slechts gedeeltelijk. Wat blijkt? Ineens verdwijnen de persoonlijke leerdoelen uit de retrospectives. Is dit een goed of een slecht teken? Ik heb wel een idee. Omdat ik bij de start meteen duidelijk de verwachtingen heb gemanaged, weten deelnemers waar ze aan toe zijn. Ze stellen hun leerdoelen bij. 

 

Training From The Back Of The Room (TBR)

De titel van dit blog doet vermoeden dat ik deelnemers de keuze laat: willen we een college of willen we een workshop? Zo zwart-wit is het echter niet. Ik daag mezelf uit om een balans te vinden tussen beide. Dat betekent: de vorm mag nooit ten koste gaan van de inhoud. Je komt per slot van rekening om wat te leren, nietwaar? 

Via via werd ik gewezen op Training From The Back Of The Room. Dit geeft mij houvast voor de hierboven beschreven balans. Er zijn legio TBR-gecertificeerde trainers te vinden maar ik besluit deze certificering links te laten liggen en mij te beperken tot het manifest en de strategie.

 

Training Manifesto

Hoe houd ik mezelf nu scherp om te voorkomen dat ik niet verval in klassiek training geven en ontwikkelen? Ik ga goed op het manifesto van TBR (vrij vertaald naar het Nederlands). Deze leg ik hieronder uit. Je leest links van het woord “boven” steeds het meest waardevolle en rechts van het woord “boven” iets waardevols. Ik wil daarmee zeggen dat rechts niet altijd slecht is maar als ik de keuze heb, zal ik altijd voor links kiezen:

Afbeeldingen boven woorden

Visueel werken is bewezen effectief. Beelden blijven immers beter hangen dan geschreven of gesproken tekst. Wanneer je iets kan uitleggen met een plaatje of tekening, doe dat dan vooral. Wil dat zeggen dat woorden dan minder belangrijk zijn? Nee, maar als ik de keuze heb, zal ik altijd een afbeelding verkiezen boven tekst. Dat geldt voor Powerpoints, handouts en flipovers.

Converseren boven luisteren

Vanuit het perspectief van de deelnemer. Als je zelf ‘aanstaat’ door in gesprek te zijn en te praten over de lesstof, leer je sneller en onthoud je beter. Luisteren is soms ook echt nodig maar we beperken het zoveel mogelijk. Ik bied hooguit context waarna de deelnemers samen verdiepen.

Bewegen boven zitten

Als het even kan gaan we in beweging. We zijn niet gemaakt om lang stil te zitten toch? Zitten wordt tegenwoordig ook wel het nieuwe roken genoemd, dus komen we graag in beweging. Maar los van dat het fysiek fijn is om te bewegen, heeft het ook invloed op ons leergedrag, Als je beweegt pomp je meer zuurstof naar je hersenen dan wanneer je zit. Need I say more?

Schrijven boven lezen

Wie herkent dat niet? Als je iets voor jezelf opschrijft, blijft het beter hangen dan wanneer je iets alleen maar leest. Dit is mijn klassieke leerstijl van vroeger. Ik heb hele schriften volgeschreven met simpelweg overgeschreven lesstof. Het leek onzinnig maar zo leerde ik te onthouden. Dit gun ik ook aan mijn deelnemers. Uiteraard hoort lezen erbij. Net zoals je nu aan het doen bent, maar ook dit probeer ik te minimaliseren.

Kort boven lang

Als het kan, houd ik de lesstof kort. Dat betekent voor mij nogal wat. Ik denk dus steeds: Wat ik hier allemaal wil zeggen; wat is dat 1 woord? Dit dwingt me om tot de kern te komen. Ik weiger nog langer in de valkuil te stappen: Deelnemers hebben recht op alle informatie. Nee, ik bied ze de juiste context en stel de juiste vragen. Ik weet nu wat ik vertel maar vertel niet meer alles wat ik weet. 

Verschil boven hetzelfde

Never change a winning team! Of toch wel? Ik heb een voorkeur setje werkvormen in mijn rugzak. Dat zijn voor mij werkvormen die òf ik goed beheers, òf die goed aanslaan bij groepen. Het zou daarom logisch zijn om steeds uit die set te putten. Los van het feit dat ik zo niet uit mijn comfortzone kom en nieuwe manieren ontdek, heeft het ook zijn weerslag op de groep. Saai is nooit leuk en trucjes werken maar kort. Dus inmiddels gebruik ik vele vormen. Tip: gebruik Liberating Structures.

 

Tot zover een manifesto voor het ontwikkelen van trainingen. Lees je dit blog als trainingsdeelnemer? Weet dan dat je mag verwachten dat onze trainingen volgens bovenstaande principes gemaakt zijn. Ben je op zoek naar een meer klassieke college-achtige benadering? Er zijn genoeg andere buro’s die je kunnen helpen. Ben je enthousiast en wil je weten wat de beste mindset is om onze trainingen te volgen? Lees vooral verder.

 

Kompas tijdens trainingen

Het programma zit nu goed in elkaar volgens het hierboven beschreven manifesto. Maar hoe help ik deelnemers nu tijdens de training? Ook hiervoor is een oplossing: Connections – Concepts – Concrete Practice – Conclusions.

Ik leg ze weer even vrij vertaald naar het Nederlands uit. Eerlijk is eerlijk, ik heb ze niet 1-op-1 overgenomen maar heb een eigen interpretatie losgelaten op de 4 C’s.

Connectie(s)

Bekend maakt bemind. Dit betekent dat we als deelnemers en trainer(s) een beetje van elkaar willen gaan houden. Hier zijn verschillende manieren voor. We kijken niet alleen naar verbinding tussen mensen maar ook verbinding tussen de lesstof en de deelnemers. Voor jou persoonlijk betekent dit dat je, om effectief te leren, je eigen ervaringen uit het verleden en voorkennis wilt koppelen aan het onderwerp waarover je leert. En je wil in contact komen met iedereen die jou kan helpen meer over het onderwerp te leren – niet alleen de ‘leraar’, maar anderen die mogelijk meer kennis of ervaring hebben.

Concepten

Lange termijn leren wordt hiermee bedoeld. We dagen je uit om nieuwe patronen dusdanig vaak te oefenen, dat ze een automatisme worden. We helpen deelnemers om lesstof te bestendigen. Een andere manier om hiernaar te kijken is om van bewust onbekwaam naar onbewust bekwaam te groeien. 

Concrete oefening

Op het moment dat je hersenen nieuwe informatie tot zich nemen, zijn ze meteen bezig om die lesstof naar de praktijk te brengen. Hoe zou je het voor jouw (werk)situatie kunnen inzetten? Wat betekent het voor je dagelijkse praktijk? Fouten maken hoort bij leren. We dagen agile coaches in onze Agile Coach opleiding uit om hetgeen ze bij ons leren, weer over te brengen op collega’s. Zo beïnvloeden we vakbekwaamheid.

Conclusies

Evalueer wat je geleerd hebt. We nemen tijd voor zelfreflectie en actieplannen. Wat je geleerd hebt, is hooguit een gereedschapskist vol gereedschap. Aan jou is het dan om te bepalen waarom, wanneer en hoe je welk gereedschap inzet. Sommige hamers en schroevendraaiers verstoffen wellicht. Dat is niet erg. Als deelnemer bepaal je zelf wat je wel en niet wil gebruiken in de toekomst.

Wil je zelf in levenden lijve meemaken hoe dit samenkomt in trainingen en opleidingen?

Bekijk dan onze agile trainingen >

1. Scrum – Tweemaal zoveel doen in de helft van de tijd
– Jeff Sutherland

Onze agile coach Nan noemt dit ook wel zijn ‘scrumbijbel’. Jeff Sutherland is een van de pioniers die Scrum vormgaf. Hij vertelt in dit boek hoe zijn methode werkt, welke inzichten daarbij hielpen en hoe Scrum is ontstaan.

Met zijn ervaring als gevechtspiloot vloog Sutherland het bedrijfsleven in. Al snel maakte hij kennis met bedrijfsprocessen die nogal vertraagden. Door zijn militaire training was hij juist gewend om snel te schakelen en in te spelen op veranderende situaties. In dit boek neemt hij je mee in zijn gedachtespinsels aan de hand van anekdotes. Anders dan je misschien verwacht, leest dit boek makkelijk weg.

Tip van Nan: “Lees dit boek ter voorbereiding op de agile coach opleiding. Het geeft je een goede basis voor het agile gedachtegoed.”

2. Kanban in de praktijk
– Sam Laing en Karen Greaves

Je voelt de druk van veel moeten, maar tegelijkertijd komt er weinig uit je handen. Eén van de tools die je kunt inzetten is Kanban. Dit is een versimpelde en visuele planningsaanpak uit Japan. Het betekent letterlijk: visuele kaart. Kanban is een van de werkwijzen binnen agile werken. Het is een hele makkelijke werkwijze maar het laat zich tegelijkertijd best lastig uitleggen.

Dit boek legt met zo min mogelijk technische termen uit hoe een Kanban-bord werkt. We starten met de meest uitgeklede versie van het bord. Je wordt als lezer gestimuleerd eerst met deze kennis aan de slag te gaan. Als de eerste versie staat, ga je pas door naar het volgende hoofdstuk. Per hoofdstuk wordt je bord intelligenter. In het boek starten de auteurs een fictieve bloemenwinkel. Laing en Greaves nemen je mee in hoe ze een Kanban-bord opbouwen en welke stappen ze zetten. Dit is echt een doe-boek.

Nan zegt hierover: “Het heeft geen zin dit boek in 1 adem uit te lezen, maar stop het in je tas en maak het onderdeel van je werk.” Of het boek dan ideaal is voor een heerlijke lentedag in het park, kun je je dus afvragen.

3. Green on – De leukste en meest productieve manier van werken – op basis van principes van de special forces
– Joris Janssen, Daan Dohmen, Richard Bergmans, Frenk van Assen, Thomas

Met dit boek krijg je een intiem inkijkje in de werkwijze van de special forces. Dr. Joris Janssen, prof. dr. ir. Daan Dohmen en de special forces-operators Richard, Thomas en Frenk delen het geheim van succesvolle missies aan de hand van vijf principes: samenwerken, flow, eenvoud, vertrouwen en aanpassingsvermogen.

Je krijgt inzicht in hoe special forces te werk gaan. Denk aan versimpelde strategieën, werken met kleine teams, goede én uitgebreide trainingen, voorspelbaar werk en het vieren van successen. Strategie wordt vaak op voetstuk geplaatst, maar met Green On stel je de kracht van mensen boven de processen. We zien regelmatig dat de top van een bedrijf met slimme modellen komt en die doorvoeren op de werkvloer. Dit boek zegt: maak het juist simpel. Simpel werkt inspirerend voor je organisatie. Hun motto: “We verkiezen simpel boven slim.”

4. 50 tinten nee – effectief stakeholdermanagement voor de product owner
– Robbin Schuurman en Willem Vermaak

‘Nee’ zeggen als product owner: het is bijna een van de kerntaken. Maar makkelijk is het niet. Want wanneer zeg je tegen een stakeholder: nee, het kan nu niet. Hoe zorg je voor effectief stakeholdermanagement? En dat je team echt aan de belangrijkste zaken werkt? Op deze en andere vragen geeft dit boek antwoord en doet dat op 50 verschillende manieren. Het is geschreven door professionele scrum trainers en consultants. Een boek met goede handvatten voor iedereen die aan stakeholder-management doet.

Nan zegt dan ook: “Wil je als agile coach product owners coachen? Lees dan vooral dit boek ter voorbereiding.”

5. Business aikido – succesvol zijn dankzij krachtige principes uit de Japanse krijgskunst
– Peter Hoogeveen

Aikido gebruiken voor je werk; het is misschien niet het eerste waar je aan denkt. Maar dit boek leert je waarom de principes van aikido heel goed toepasbaar zijn op de werkvloer. Het Japanse Aikido betekent ‘de weg van de harmonie’. Centraal staat dat je niet reageert met tegenkracht maar juist meebeweegt.

Met dit boek schreef Hoogeveen een manifest om geen tegenkracht te gebruiken in je organisatie. Door verandering door te duwen als foie gras, ontstaat (de verkeerde) weerstand. Met de 8 uitgewerkte aikidoprincipes ga je uit van geduld en ga je reageren vanuit je lichaam. Peter leert ons hoe de krachtige aikidoprincipes ons helpen in een werkomgeving waarin we veel van elkaar verwachten en samenwerking essentieel is. Met als doel: succesvoller zijn als individu en als team of organisatie.

Tip van Nan: “Dit boek geeft je niet alleen hele interessante inzichten. Het zorgt er ook voor dat bij het volgen van de agile coach opleiding de puzzelstukjes nog sneller in elkaar vallen.”

Wil je jouw opgedane kennis verder uitbreiden? Of meer van dit soort tips? Onze agile coaches geven je deze tijdens de Agile Coach opleiding.

Officieel geaccrediteerd: wat houdt dat in?

“Dat betekent dat een deelnemer aan onze Agile Coach opleiding een digitaal uniek ICP-ACC certificaat ontvangt, waarbij de proef van bekwaamheid is behaald. Die behaal je als wij door de opleiding heen zien dat je volgens internationale standaarden agile coach bent. We kijken met name of deelnemers de juiste competenties ontwikkelen. We nemen geen examen af maar willen vooral zien of deelnemers gedurende de opleiding het juiste doen.”

ICAgile is jullie certificeringspartner. Waarom kozen jullie voor deze organisatie?

“Dit is de enige organisatie die competentiegericht traint en naar certificering toewerkt, door te kijken naar het leerproces. Ze kijken naar iemands kwaliteiten, talent en ervaring. In de opleiding zie je dat terug in onderdelen als: het geven van een presentatie, het ontwikkelen van een agile tool en het doen van een opdracht binnen een eigen organisatie.”

Wat kun je met dit certificaat?

“Dit certificaat doet er echt toe, omdat het internationaal erkend is. En voor (potentiële) werkgevers is het een interessante extra op iemands cv.”

Is de agile coach opleiding veranderd?

“De opleiding is zeker aangepast. Dat zit niet in de prijs of de duur. Er zijn vooral dingen bijgekomen. Zo besteden we een groot deel van de opleiding aan coaching van teams én aan 1-op-1 coaching. Met name het 1-op-1 was nog geen onderdeel van de opleiding. Dat is nu ter verdieping toegevoegd.”

Is er nog meer anders?

“We focussen nu ook meer op de rollen die de agile coach aanneemt in het begeleiden van teams en organisaties. Daarvoor gebruiken wij het Japanse Shu-Ha-Ri als kapstok. Zo trainen wij coaches om vanuit verschillende rollen te coachen. En daarbij nieuwsgierig te blijven, te gidsen en aannames thuis te laten. Hierbij kun je denken aan rollen als instructeur, mentor, coach en facilitator.”

Voor wie is de opleiding?

“De Agile Coach opleiding is voor de ervaren scrum master met coaching ervaring van meerdere agile teams. En voor agile coaches die aan het begin van hun carrière staan. Deelnemers die zich het meest thuis voelen bij deze opleiding zijn ook vaak ambitieus van aard.”

Wat hoop je voor type agile coach op te leiden?

“Ik hoop agile coaches af te leveren die in staat zijn om op verschillende niveaus te acteren in verschillende rollen. En die snappen dat coaching echt een professie is die verder gaat dan het stellen van open vragen. Daarnaast is het imago van een coach tegenwoordig niet altijd positief. Met deze kwaliteitsstempel hoop ik dat het imago beter wordt.”

Wil je leren hoe je organisaties helpt als agile coach én ga je voor een internationaal erkend certificaat? Kies dan voor onze Agile Coach opleiding.

Als agile coach begeleid je vaak meerdere teams. We zien vaak dat voor een nieuw project een nieuw
team ontstaat. Het project wordt uiteindelijk afgerond en de organisatie denkt: het is klaar. En het
team gaat weer uit elkaar. Bij een volgend project wordt weer een nieuw team gevormd.

Breng het werk naar het team

Het uit elkaar gaan van het team is zonde van de kennis en ervaring dat het team heeft opgedaan.
We stimuleren organisaties om het team steeds een nieuw project te geven. We spreken dan ook
van ‘werk brengen naar mensen’. Hiermee houd je het team stabiel en het voordeel: ze zijn al
getraind in hun samenwerking en kunnen direct aan de slag.

Wat is een stabiel team?

Agile coaches bouwen graag aan stabiele agile teams. Hiermee bedoelen we een multidisciplinair
team dat steeds opnieuw een opdracht van begin tot eind oppakt. Bij voorkeur bestaat het team uit
maximaal zes personen. Er sprake van een werkverdeling tussen ‘run’ en ‘change’ taken. Het hele
team pakt alles op, maar verdeelt haar tijd wel heel bewust tussen beide type werkzaamheden.

De resultaten van een stabiel team

  • Er ontstaan vaste patronen.
  • Teamleden raken vertrouwd met elkaar.
  • Er wordt beter en effectiever gecommuniceerd.
  • Er ontstaat meer openheid naarmate een team langer samenwerkt.
  • Het werken met- en leren van elkaar versnelt.

Bekend maakt bemind

Het vormen van een goedwerkend team vraagt tijd en inzet. Dat zie je ook terug in het
Tuckmanmodel. In het model ga je door verschillende ontwikkelstadia van een team. Volgens
Tuckman is het doorlopen van alle fasen in vaste volgorde noodzakelijk om als groep uit te groeien
tot een optimaal functionerend team. Als er steeds iemand bij komt of het hele team is nieuw,
vertraagt dit. De ontwikkelfasen beginnen steeds opnieuw of het team moet stappen terugzetten.

Behoefte aan persoonlijke uitleg? We leggen het je graag uit.

Neem contact op

 

Van degradatie naar kampioen

Een mooi voorbeeld van wat een stabiel team kan bereiken is het voetbalteam van Leicester City in
2016. Dat jaar wonnen ze de Premier League, de hoogste Engelse voetbalcompetitie. In de jaren
vooraf was dit team vooral een degradatiekandidaat. Het team bestond uit dezelfde spelers als in de
tijd dat ze vochten tegen degradaties. De reden dat ze kampioen werden? Het team speelde langer

dan gemiddeld met elkaar zonder noemenswaardige spelerswisselingen. Zo wonnen zij niet met de
individueel beste spelers maar met het best op elkaar ingespeelde team.

Wil je leren hoe je als agile coach organisaties helpt met stabiele teams? Kies dan één van onze
gecertificeerde opleidingen.

Bekijk de trainingen

In 2022 zijn er bij veel organisaties mooie plannen bedacht, om goed van start te gaan in 2023. De
ambities zijn vaak groot én de plannen ook. Denk bij een groot plan bijvoorbeeld aan: ‘In 2023 gaan
we onze duurzaamheidsagenda uitrollen’. Dit is een mooi idee maar te groot. En groot werkt vaak
verlammend.

Neem bijvoorbeeld de kerstborrels op het werk in december. Iemand in een feestcommissie gaat niet
snel aan de slag als de enige to do ‘feest organiseren’ is. Mensen gaan pas echt aan de slag als ze
bijvoorbeeld de muziek mogen regelen, de aankleding of de drankjes en hapjes. Door het grote plan
in behapbare brokken op te delen, komt er actie.

Een plan moet niet op de denktafel blijven

Voor een agile coach is de belangrijke taak weggelegd om te zorgen dat een te groot plan wordt
opgeknipt. Je begint bij de top van een organisatie. Door veel vragen te stellen, kom je tot de kern.
Stel dat het onderwerp ‘armoedebestrijding’ is. Wat verstaan ze onder ‘bestrijding’? En wat houdt
het precies in? Het risico is dat een plan vooral op de denktafel blijft liggen.
De coach helpt ook bij het trechteren, om zo tot oplossingsrichtingen te komen. En je zorgt ervoor
dat deelonderwerpen snel doorgaan naar de multidisciplinaire teams. Voor het kleiner maken, kan
een coach modellen gebruiken zoals: OKR’s (Objectives &Key Results), OGSM (Objectives, Goals,
Strategies and Measures) en het Business Model Canvas van Alexander Oswalder.

Fouten mógen niet, ze móeten

En dan zijn de teams aan zet. In een paar weken gaan ze met een onderwerp aan de slag. Wat je wil
is dat ze leren door te doen. In bijvoorbeeld een tijdsbestek van drie weken werkt een team aan een
klein deeltje waarde uit het plan. De coach heeft in deze fase de rol van facilitator aan de zijlijn. Het is
goed als teams fouten maken. Als agile coach moet je dit niet proberen te voorkomen. Het is een
belangrijk onderdeel van het proces.

Van zeehonden opvangen naar ecosysteemverhaal

Een goed voorbeeld is onze samenwerking met Zeehondencentrum Pieterburen. Ze liepen er
tegenaan dat steeds minder zeehonden worden opgevangen. Een positieve beweging, want hoe
minder zeehonden in opvang, hoe gezonder de populatie. Maar om bezoekers te blijven trekken,
willen ze daarom naar een ecosysteemverhaal. Hierin wordt meer ingezoomd op het schoonhouden
van de zee. Er waren veel ideeën, maar het advies van de agile coach: ga aan de slag met één van de
ideeën.

Er kwam een hoek in het horecapaviljoen waar ze ingingen op het nieuwe verhaal. Om het visueel te
maken, kwam er een samenwerking met kunstenaars die kunst maakten van het afval van de MSC
containers. Denk aan kinderzitjes, verfblikken en wasrekken. Dit stelden ze tentoon al hangend aan
het plafond van het museum. Bezoekers konden direct feedback geven. Het team van Pieterburen

kon weer met de feedback aan de slag. Maar ze leerde ook dat de kunstwerken erg stoffig werden en
je ze moeilijk schoon kreeg. Dit was dus niet de beste manier om het ecosysteemverhaal te vertellen.

De schijnzekerheid loslaten

Gewoon aan de slag gaan en testen wat waardevol is; het is iets wat veel organisaties niet zomaar
doen. Vaak is een bepaalde mate van voorspelbaarheid prettig. Als agile coach streef je naar het
loslaten van deze schijnzekerheid. Maar we zijn er ook van bewust dat er soms veel druk ligt op
resultaten. Denk maar aan ministeries die te maken hebben met politieke druk. Dan is de uitdaging
voor een agile coach nog iets groter, maar zeker niet onmogelijk.

Wil je leren hoe je als agile coach organisaties helpt bij te grote plannen? Kies dan onze
gecertificeerde Agile Coach opleiding en ontwikkel je verder.

Inzicht 1: Beheers het Agile dénken, dan ontwikkel je de passende instrumenten zelf

Kennis en ervaring telt, maar meer tools in je rugzak maakt je niet perse meer agile. Agile draait in de kern om een manier van denken. Als je je dat goed eigen maakt, blijkt het eenvoudig om zelf een tool of interventie te ontwerpen dat perfect aansluit bij jouw jouw team(s) of organisatie en de context.

Mark: “Zelfs als ik niet direct bij een nieuwe lichting betrokken ben, kijk ik altijd uit naar de finale van de Agile Coach-opleiding. Dan presenteren de deelnemers namelijk hun eindopdracht; hun nieuwe zelfbedachte agile tool. Daar zitten soms werkelijke pareltjes tussen. Dat leerlingen niet alleen tools leren gebruiken, maar zelf ontwikkelen en maken, maakt me al trots. Maar het mooiste is dat zij daarmee ook direct een bijdrage leveren aan het vak en de vakgenoten. Ook ik leer hier steeds weer iets nieuws.

Een greep uit de tools die verschillende deelnemers van onze agile coach-opleiding ontwikkelden:

  • De ‘Do-It-Yourself’ starter kit voor nieuwe teams, met een roadmap en werkvormen voor beginnende teams en scrummasters om het agile werk zich eigen te maken.
  • Het ‘Fantastic Feedback and Where to Find it’-spel, een écht houten bord met poppetjes waarmee je punten scoort als je elkaar (uitdagend) feedback geeft.
  • De ‘Agile Coach Valkuil- & Succesrollen’-bingo. Een spel waarmee je leert je helpende en beperkende rollen als Agile Coach te herkennen. Ben je onbewust De Spion, De Zeemeeuw of De Pennenlikker? Of herken je je meer in de rol van Het Kind, De Druktemaker of De Wijze Dwaas?

Inzicht 2: Agile Coach ben je niet alleen; je hebt anderen nodig voor blijvende ontwikkeling

Een deelnemer van de Agile Coach opleiding verzucht: “Ik heb bij mijn team al zo vaak een sprint planning gefaciliteerd. Het team weet heus wel hoe het moet. En ze zeggen ook elke keer alles op te pakken, maar elke keer komt er niks van terecht. Ik heb alles al geprobeerd: ik heb ze uitleg gegeven, de manager de gewenste prestaties laten vertellen, ik help ze kleine, concrete User Stories te schrijven, maar zelfs dát werkt niet. Mijn team is gewoon niet in beweging te krijgen en ik begin aan mezelf twijfelen. Wat doe ik niet goed?”

Mark: “Als interne scrummaster of agile coach sta je er vaak alleen voor. Zeker als je nog nieuw in het vak bent of pionier in een verder nog traditioneel werkende organisatie. Dan is lastig te beoordelen wat je moet doen. Tijdens onze Agile Coach opleiding komen we twaalf dagen intensief samen. Naast theorie is er veel ruimte om je eigen casuïstiek in te brengen en vanuit het perspectief van mede-deelnemers en trainers te bekijken. Dat kan confronterend zijn, bijvoorbeeld omdat je ontdekt jouw stijl wat blinde vlekken vertoont. Tegelijkertijd geeft het je direct inzicht hoe het ook anders kan, ervaar je steun van vakgenoten, kun je met hen oefenen en creëer je zelfvertrouwen om het geleerde toe te passen in eigen praktijk.

In bovengenoemde casus vroegen de deelnemers en trainer door naar de randvoorwaarden en cultuur waarbinnen het team werkte. De scrummaster had daar zelf nog niet aan gedacht; ze was zelf zó aan die cultuur gewend. De groep ontdekte ook dat bij haar team aan veiligheid ontbrak. De manager bleek nog wel eens resultaten te verlangen die helemaal niet mogelijk waren. En door de manager enkel over gewenste prestaties te laten praten, hielp de scrummaster onbedoeld de druk juist op te voeren in plaats van weg te nemen. De deelnemersgroep bedacht in dezelfde les nog een manier om minder druk op resultaat en meer aandacht op veiligheid te leggen. Uiteindelijk koos de scrummaster om aan de slag te gaan met appreciative interviews. En dat werkte. Een maand later kon de scrummaster teruggeven dat haar teamleden weer hadden ontdekt waar ze wél trots op waren. En dat haar team van daaruit weer in beweging kwam.

Mark: “Zo’n transformatie tijdens onze coach-opleiding is zeker niet ongebruikelijk. In het half jaar dat we voor deze opleiding uittrekken, kun je de ontwikkeling van deelnemers en hun hun praktijk mooi volgen. Door samen echte, actuele casussen te bespreken, krijgen deelnemers steun, verdieping, praktische handvatten én persoonlijke zekerheid. Want deze scrummaster ontdekte weliswaar nieuwe technieken als appreciative interviews, maar leerde vooral als persoon, in loslaten en anders kijken.

Inzicht 3: Als Agile Coach ben jíj de multi-tool; leer die op de juiste manier en het juiste moment in te zetten

Als agile coach heb je diverse rollen; je bent facilitator, instructeur, mentor en coach. In uitvoering daarvan kun je weer diverse (sub)rollen onderscheiden. Zo ben je de ene keer de confrontator en de andere keer de verbinder. Je kunt de aanjager zijn of de vertrager. ‘The good cop or bad cop’…. Om verandering teweeg te brengen moet je kunnen inspireren, confronteren en de status quo uitdagen. Doe je dit teveel, dan raak je je mensen kwijt. Je zult dus tegelijkertijd óók moeten aansluiten en verbinden. Hoe vind je die balans? Hoe combineer je verschillende rollen, soms zelfs eenzelfde gesprek?

Mark: “Ik ben zelf fan van rollenspellen in onze trainingen en opleidingen. Die maken vaak zóveel inzichten los. Zo hebben we een opdracht om een manager uit de weerstand te krijgen door zowel overtuigend als verbindend te zijn. Prachtig om te zien hoe onze deelnemers alles uit de kast halen om een ander te overtuigen zonder diegene te verliezen. Ze zetten in op schuldgevoel, inspireren met wenkende perspectieven, doen moreel appèl, laten ‘de manager’ leeglopen over een probleem of komen razendsnel tot nieuwe, soms onorthodoxe oplossingen. De ene tactiek blijkt te werken, de andere niet. Het gaat in deze oefening niet zozeer om wat goed of fout is, maar om de deelnemers zelf te laten ervaren welke tactieken voor hen effect hebben, en wat dit van hen vraagt. Voor de één kan het rete-spannend zijn om stellig of confronterend te zijn. Voor de ander is moeilijk om nieuwsgierig en open te blijven, in plaats van direct in oplossing te schieten. Wat je hier leert, is niet alleen nuttig voor je kwaliteit als coach, maar helpt je ook in persoonlijke groei.

Onze deelnemers hierover

Tot zover de inzichten van Mark. Niet alleen onze trainers herkennen deze punten uit de Agile Coach-opleiding. Deelnemers zelf geven het ook terug:

  • “Dynamische oefeningen en casussen vanuit de praktijk…(…) Heel mooi om je ‘agile straat’ ook eens van andere kanten in te rijden, waardoor je nieuwe dingen ziet.”
  • “Ik heb echt genoten van alle gereedschappen en ideeën die ik in mijn rugzak heb gekregen. We hadden een fijne groep die ook echt veel wilde géven.”
  • “Dit is niet een stoomcursus waar je effe een certificaat komt scoren. Eerder een intensieve aanjager van je ontwikkeltraject als agile coach.”

Ook Agile Coach worden?

Heb je al een stevige basis in agile werken, maar zoek je meer verdieping in agile denken en persoonlijke groei? Wil je met vakgenoten je blinde vlekken als agilist ontdekken, en samen tools en interventies bedenken die passen bij jouw organisatie? Wil jij mensen helpen in hun eigen flow te veranderen om zo meer (klant)waarde te leveren? Dan is onze brede, 12-daagse Agile Coach opleiding iets voor jou!

Ons Agile Coach-opleidingsprogramma bestaat uit zes blokken van twee lesdagen, verspreid over ongeveer een half jaar. In elk lesblok vertaal je het geleerde naar een concreet coach-experiment dat je direct in eigen praktijk kunt aangaan. Zowel trainers als mede-deelnemers vormen daarin jouw schaduwcoach.

Als agile coach wil je snel schakelen tussen de verschillende rollen. Dit is een van de moeilijkste dingen van het begeleiden. Niet alleen is snel handelen binnen bepaalde rollen belangrijk, maar ook duidelijk maken in welk procesonderdeel je zit. En hoe mooi een proces op papier lijkt, in de praktijk blijkt vaak dat de fases constant door elkaar lopen.

Shuhari-systeem helpt bij constant schakelen

Het Japanse Shuhari is een interessant model om te gebruiken als agile coach. Shuhari komt oorspronkelijk uit de vechtkunst. In het systeem zien we drie verschillende niveaus van meesterschap. Het eerste niveau is de Shu-fase waarin je instrueert. In de tweede fase, de Ha-fase, is de coaching belangrijk. En de Ri-fase is de laatste stap, waarin je vooral adviseert.

Shu-fase: Volg de regels

Je begint met de instrueerfase. In deze Shu-fase ben je als instructeur de overbrenger van de regels. Het team gaat met deze regels aan de slag. Het is belangrijk om in deze fase duidelijke kaders te schetsen. Zo ervaren deelnemers hoe het is om echt volgens de basisregels te werken. Je geeft in deze fase geen ruimte voor kritiek of andere ideeën. De rol van instructeur is vaak niet de meest geliefde rol binnen het coachingschap. Toch is het heel belangrijk om echt de tijd te nemen voor deze fase.

Ha-fase: Breek de regels

In de Ha-fase die daarop volgt, is het de taak van de coach dat de teams de regels doorbreken. Door te stimuleren om fouten te maken, ontstaan nieuwe inzichten. Hierdoor worden deelnemers kritischer en eigenwijzer. Ze zien in wat werkt voor hun team. Je bent als coach in deze fase echt aan het coachen. Goede vragen stellen is essentieel. En daarbij is maatwerk leveren ook belangrijk.

Ri-fase: Maak de regels

In de Ri-fase ben je de consultant. Een team heeft in deze fase alle technieken onder de knie én eigen gemaakt. Je geeft geen antwoorden en je bent nu veel meer aan het waarnemen. Als agile coach zet je hier je eigen ‘ego’ aan de kant. Uiteindelijk zijn de coach en het team in deze fase gelijkwaardig. De leerling wordt nu de meester en zo kan het team op eigen kracht verder.

Heb je al ervaring als agile coach en ben je toe aan meer verdieping? Wij leren je graag meer in onze training.

Zenuwen

Ik heb tegen iedereen die vroeg of ik zenuwachtig ben gezegd: “Nee joh, even voorbereiden en dan een uurtje een goed gesprek; dat komt he-le-maal goed.” En het gekke is dat ik het ook zo voel. Tot nu. Nu is er geen weg meer terug en gaat iemand aan de andere kant van de wereld toch echt bepalen of ik goed genoeg ben. Ineens krijg ik de zenuwen. Wat als ik niet slaag? Hoe ga ik dat mijn collega’s uitleggen? Karen is gelukkig heel relaxed en is vooral nieuwsgierig naar hoe ik naar agile werken kijk en wat mijn ervaring is. Als ik haar vertel dat ik ook veel lees over (agile) transformaties daagt ze me uit door te vragen welk boek mij de laatste tijd is bijgebleven. Gelukkig ligt het naast me en toon ik vol trots ‘Reinventing Organizations’. Als ze super enthousiast reageert omdat ze het ook gelezen heeft, weet ik het zeker: deze certificering komt inderdaad he-le-maal goed.

Aan de bak

Mijn zelfverzekerdheid wordt met beide benen op de grond gezet. Ik moet serieus aan de bak. Ik moet haar bij een aantal onderdelen van de Agile Scrum training laten zien welke theorie ik gebruik en hoe ik die uitleg. Dit is behoorlijk serieus. Ik moet ook een oefening simuleren en besluit een experiment te doen door een oefening via Zoom te doen die ik nog nooit online gedaan heb. Volgens mij kan Karen mijn experimenterende houding wel waarderen. We lachen veel en discussiëren inhoudelijk over hoe je leerstof het beste overbrengt. Ik kom echt niet weg met mooie praatjes want Karen vraagt stevig door en wil écht weten of ik een sterke basis heb. Het geeft mij wel een fijn gevoel omdat ik me realiseer dat we dit voor niemand anders doen dan voor al die deelnemers aan onze trainingen en opleidingen. Alleen het beste is goed genoeg.

Yes!

Voor we het weten is het uur voorbij en ronden we af. Het verlossende woord? Ik ben vanaf nu officieel geautoriseerd om ICAgile certificaten uit te reiken aan onze deelnemers. Dus je bent ontzettend welkom om een training bij me te volgen. De eerste geef ik op 28 november. En die zal ik met trots geven. Ik beloof je dat ik op de eerste dag iets lekkers zal uitdelen om te vieren dat ik niet zenuwachtig was. Of toch wel?

Wil je weten wat je gaat leren? Download dan deze factsheet.

We komen het vaak tegen: een scrum master en product owner die in elkaars vaarwater zitten tijdens een agile transformatie van een team. We zien dit voornamelijk bij grote bedrijven met 200+ werknemers. Vaak is er sprake van meerdere product owners en scrum masters en gaat het sneller mis. Eigenlijk is dat gek, want voor allebei zijn de taken en verantwoordelijkheden vrij duidelijk. De product owner bepaalt waar het agile team aan werkt en gaat over de inhoud. De scrum master zoomt uit en kijkt naar het team en het proces. Waarom gaat het dan toch mis?

 

Wat ben je wel én wat vooral niet als product owner of scrum master

Om hierin te begeleiden, startten we dit jaar met de gecombineerde product owner/scrum master opleiding. Dit is een 2-daagse opleiding waarin we gezamenlijk aan de slag gaan met agile werken. Het doel? Weten wat je wél en vooral ook níet doet als scrum master of product owner. Maar de opleiding is niet alleen bedoeld om de verschillen te benadrukken. We kijken ook naar wat ze van elkaar kunnen leren. De VU en de Nationale Politie gingen dit jaar al aan de slag met deze opleiding.

 

De diepte in

In breakout sessies brengen de product owners hun stakeholders in kaart. De scrum masters gaan aan de slag met o.a. het Tuckman model voor het team. Vervolgens delen beide teams wat ze hiervan hebben geleerd. Het schrijven van een profiel is ook een essentieel onderdeel. Zo maken ze zelf voor beide rollen inzichtelijk wat ze precies inhouden. Dit presenteren ze aan elkaar. Vaak zie je dat het kwartje dan pas echt valt. Ze zeggen weleens dat je op een verjaardag ziet wie welke rol heeft. De product owner heeft het hoogste woord en de scrum master haalt drankjes voor anderen.

 

Het blijft niet bij theorie

De inzichten brengen we ook in praktijk. Hierbij kijken we naar wat de taken en verantwoordelijkheden zijn en voor wie ze zijn: de product owner óf de scrum master. Een interessante uitkomst bij deze nieuwe opleiding: soms komt iemand erachter dat diegene niet in de juiste rol zit. Omdat we de rollen zo inzichtelijk maken, is ook veel duidelijker wat nou de bijbehorende karakteristieken zijn. Je vertrekt uiteindelijk met een soort contract op zak. Hierin maken we duidelijk welke verantwoordelijkheden bij wie horen en dat zijn de kaders.

 

Ben je nieuwsgierig geworden naar de mogelijkheden voor één opleiding voor product owners en scrum masters?

We kletsen graag een keer met je.

Als je binnen je bedrijf al agile werkt of je hier meer in wil verdiepen, dan is het volgen van een opleiding heel handig. We zien regelmatig dat organisaties contact opnemen voor een incompany opleiding, omdat ze een uniek vraagstuk hebben. Ze krijgen dan een training op maat. In 80% van de gevallen weten we al hoe we kunnen helpen en is het probleem minder ‘bijzonder’ dan gedacht. Werk je niet aan een specifiek vraagstuk? Dan is een open opleiding ook erg interessant.

 

Open agile opleiding

Er zit een beetje een stigma op open opleidingen, omdat de inhoud meer ‘algemeen’ zou zijn of gedateerd. Men is bang dat de kwaliteit minder is dan een opleiding op maat. Maar niks is minder waar. We werken met de zogenoemde ‘champion aanpak’. Dat betekent dat iemand binnen onze organisatie verantwoordelijk is voor het up to date houden van de trainingen. Daardoor blijft de inhoud actueel en wordt de training doorontwikkeld. Ook blijft er altijd ruimte voor maatwerkvragen. En juist de dynamiek van een groep met allemaal verschillende professionals is heel interessant. Ze leren echt van elkaar. Voorbeelden van onze open opleidingen zijn de Agile coach opleiding en de Basis agile scrum training.

 

Incompany agile opleiding

Maatwerk is niet altijd de beste oplossing en het duurt soms even voordat het resultaat merkbaar is. Toch zijn er situaties die weldegelijk om een specifieke opleiding vragen. In dat geval is een maatwerkopleiding een goed idee. Voor het volgen van dit type opleiding is het minimum aantal van 6 mensen vereist. Het is dan belangrijk om een team of een bepaalde groep uit een bedrijf bij elkaar
te zetten en te laten werken aan een vraagstuk. Voor een bedrijf dat bijvoorbeeld met Kanban werkt, is een open opleiding vaak niet mogelijk.

 

Checklist: wanneer kies je welke opleiding?

Kortom, er is vaak meer keuze dan je denkt. Om het nog overzichtelijker te maken, hebben we een checklist voor je gemaakt.

Wanneer kies je voor een open opleiding?

 Iemand kiest ervoor om zelf een bepaalde opleiding te volgen
 De opleiding moet op korte termijn plaatsvinden
 De inhoud mag wat algemener zijn
 Het belangrijk is om de recente innovaties mee te krijgen
 De cursist graag wil leren van anderen uit verschillende bedrijven en branches

Wanneer kies je voor een Incompany opleiding?

 Bij een ingewikkeld vraagstuk dat echt om een specifieke oplossing vraagt
 Als de training niet direct moet plaatsvinden. Het is maatwerk en dat kost even tijd.
 Minimaal 6 personen uit 1 bedrijf volgen de opleiding
 Voor het bespreken van de meest recente innovaties

 

Wil je meer weten?

 

Neem contact op voor agile incompany opleidingen

 

Bekijk onze agile open opleidingen