Opbouw Introduction Agile HR online
De e-learning is opgebouwd uit zeven verschillende onderwerpen, waarin we je stap voor stap meenemen in de basisprincipes van Agile HR.
1. Wat is Agile?
Vanuit de agile mindset kijken we naar de verschillende HR-processen. In het eerste hoofdstuk van de e-learning staan dan ook de belangrijkste principes en randvoorwaarden van agile centraal. We staan stil bij de onstaansgeschiedenis en nemen je mee in een praktijkcasus.
2. Wat is Agile HR?
De toenemende wens om wendbaar te zijn als organisatie en als mens, heeft geleid tot een stevige vernieuwing van wat we traditioneel onder HR verstaan en heet: Agile HR. Agile HR kent vier niveau’s: organisatie, afdeling, teams en instrumenten. In dit hoofdstuk leggen we uit wat Agile HR is en wat deze vier niveau’s betekenen voor HR in een wendbare organisatie.
3. Ondersteunen van wendbaarheid binnen de organisatie
In Agile HR spreken we niet meer over functies, maar over rollen. Rollen die voortdurend kunnen worden aangepast, afhankelijk van wat er op het moment nodig is in de organisatie. In hoofdstuk drie vertellen we meer over deze rollen, laten we voorbeelden zien en krijg je praktische tips om deze te implementeren.
4. Ondersteunen van zelforganiserende teams
Een zelforganiserend team is in staat om volledig zelfstandig, waardevolle diensten te leveren. Dit doen ze in combinatie met het organiseren van de eigen teamcapaciteit en de bijbehorende financiële zaken. Met andere woorden: ze zijn in staat om zelf te organiseren wat ze nodig hebben om het werk gedaan te krijgen. In hoofdstuk vier gaan we verder in op deze zelforganiserende teams en de randvoorwaarden die noodzakelijk zijn om optimaal te kunnen presteren.
5. Hulpmiddelen voor HR-afdelingen
Er zijn verschillende manieren om het werk binnen de HR-afdeling te organiseren. Je kunt bijvoorbeeld Scrum gebruiken voor het managen van je projecten of Kanban voor het visualiseren van je dagelijkse werkzaamheden. Voor het coördineren van verschillende projecten en programma’s of gehele afdelingen is Agile Portfolio Management (APM) een uitstekende werkwijze om inzicht te krijgen in het huidige werk dat gedaan wordt. In hoofdstuk vijf vertellen we je uitgebreid hoe APM werkt.
6. Herontwerpen van het HR-proces
HR-processen hebben veel invloed op de wendbaarheid van de organisatie. Het opnieuw ontwerpen van deze processen vanuit het agile perspectief kan een positieve en significante invloed hebben op onder andere de werving & selectie, het belonen & beoordelen en het leren & ontwikkelen. In hoofdstuk zes kijken we vanuit de agile mindset naar deze traditionele instrumenten.
7. Self-assessment
We eindigen deze e-learning met een self-assessment waarbij je zelf kunt nagaan wat de huidige status is van Agile HR binnen jouw organisatie. Op basis van een aantal vragen, krijg je gepersonaliseerde tips voor de volgende stappen op weg naar een wendbare HR.
Een interactieve online ervaring
Door de gemakkelijk te gebruiken online omgeving is deze e-learning voor iedereen te volgen.
1 Flexibiliteit
Deelnemen aan deze e-learning kan waar en wanneer jij dat wil. In je eigen tempo bepaal je hoe snel je door de stof heen gaat. Je kunt de e-learning stoppen op ieder gewenst moment en weer opnieuw oppakken wanneer jou dat het beste uit komt.
2. Praktijkervaring
Als coaches, adviseurs en trainers doen we dagelijks ervaring op in de praktijk van organisaties. Een belangrijk deel van ons werk is het coachen van HR-afdelingen en CHRO’s bij het vernieuwen en verbeteren van hun organisaties. Deze ervaring delen we in de e-learning aan de hand van verschillende praktijk casussen.
3. Direct toepasbaar
Aan de hand van verschillende interactieve oefeningen nemen we je mee in de basisprincipes van Agile HR. Oefeningen die je direct kunt toepassen binnen je eigen organisatie.
Bekijk ook
Agile HR test
Waar staat jouw organisatie als het gaat om agile werken op het gebied van HR?
Training
Benieuwd op welke manier de HR afdeling van jouw organisatie kan worden verbeterd?
Bekijk training