Blog & Nieuws


11 januari 2018


Effectief vergaderen en samenwerken is makkelijker gezegd dan gedaan. Wees eens eerlijk, hoeveel van de volgende 10 punten zie je terug binnen jouw organisatie?

  1. Sta er op dat alles via de juiste kanalen gebeurt. Sta geen short-cuts toe die beslissingen kunnen versnellen
  2. Illustreer al je punten met uitgebreide anekdotes en persoonlijke ervaringen. Zorg dat je zo veel aan het woord bent
  3. Discussieer uitvoerig over hoe dingen precies verwoord moeten worden in communicatie, notulen en beslissingen
  4. Stel dingen die in vorige vergaderingen besloten zijn opnieuw ter discussie
  5. Maak je zorgen of de groep wel de autoriteit heeft om deze beslissing te nemen, en of de geplande actie deze niet conflicteert met beleid van een hoger orgaan
  6. Zorg dat alle regels tot op de letter nageleefd worden
  7. Stel gedetailleerde vragen over alle orders en begin hierover uitvoerige mailwisselingen
  8. Vraag altijd perfectie, ook als het gaat om relatief onbelangrijke producten en diensten
  9. Zorg dat voor besluitvorming altijd zo veel mogelijk mensen nodig zijn, streef naar consensus
  10. Plan zo veel mogelijk vergaderingen, vooral als er belangrijk werk gedaan moet worden

Alle bovenstaande dingen zijn terug te lezen in een sabotage handboek van de Amerikaanse militaire dienst ten tijde van de Tweede Wereldoorlog (OSS) en moesten mensen in bezet gebied helpen om het de bezetter zo lastig mogelijk te maken door beslissingen te vertragen en processen zo stroperig mogelijk te laten verlopen.

Tijd voor een andere manier van vergaderen? Probeer het eens op deze manier

Effectief vergaderen (2)

Schrijf een reactie

Back to top