Agile Marketing in actie met Boardview

Frans Riemersma en Romek Jansen ontwikkelden een tool die bedrijven helpt strategieën en doelen te visualiseren en inzichtelijk te maken voor het hele team. Strategieafstemming van boardroom tot scrum board als het ware. De tool heet Boardview en blijkt een succesvol hulpmiddel voor bedrijven die overstappen op Agile Marketing.“Krijg nou wat! Alles is ineens duidelijk!” -gebruiker
Date
3 mei 2016
Author
Gidion Peters
Categorieën
  • Agile

“Wat is de strategie ook alweer?”

We willen allemaal vernieuwen, grote stappen zetten en vooral met de tijd meegaan. Bedrijven zijn voortdurend in beweging. In de praktijk belanden veel mooie plannen echter noodgedwongen in de la. Managers worden overspoeld door een waterval van projecten, waardoor strategieën ondersneeuwen en vervagen. Werknemers weten vaak niet meer waar ze aan toe zijn, ‘want ja, alles verandert zo snel nietwaar?’
Frans Riemersma en Romek Jansen werken al jaren in de marketing-, consultancy- en softwarebranche en lopen regelmatig tegen dergelijke ontoegankelijke chaosplanningen aan. “Dat kan anders”, concludeerden ze. Ze staken de koppen bij elkaar, et voilà: Boardview is het resultaat. Een eenvoudige oplossing die past binnen Agile Marketing en transparant projectmanagement.


Wat is Boardview?


Aan de hand van de tool Boardview kunnen gebruikers hun eigen marketingstrategie visualiseren en in kaart brengen. Zelfs als ze van tevoren eigenlijk niet goed meer weten wat die strategie alweer inhoudt en ze door de bomen het bos niet meer zien.
Het team maakt gezamenlijk een goaltree aan de hand van zogeheten goalcards. Het team werkt daarbij in meerdere lagen. Van de overkoepelende strategie in de top, tot programma’s en campagnes in het midden, tot projecten en activiteiten onderaan. Een gevulde boom toont mooi hoe strategie, tactiek en uitvoering samenhangen. Tijdens de wekelijkse teamupdate kun je de resultaten makkelijk invullen. Zo weet je exact waar je staat en wat er nog te doen is om de strategie te verwezenlijken.
Heb je nieuwe (strategische) inzichten? Het systeem werkt met drag & drop, waardoor het veranderen van doelen eenvoudig blijft. Zo’n ‘boardboom’ maak veel inzichtelijk en zorgt ervoor dat je strategie altijd synchroon blijft lopen met de werkelijkheid.


Meer samenwerking binnen het team

Het hele team zet samen een goaltree in elkaar. Zo ontstaat er meteen een gevoel van gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de strategie: een kernelement uit het agile werken. Ook het aanpassen van doelen doe je samen in de boom van Boardview.

“Het team gaat samen al scrummend in een boom hangen.”

Als het team direct ziet wat de doelen zijn en wie waarvoor verantwoordelijk is, kan men ook direct aan de slag. Dat is het handigst met zelfsturende teams, die snel en efficiënt samenwerken. Iedereen ziet direct waar hij in de boom hangt en wat hem te doen staat. Het dagelijkse werk in de operations, met strakke deadlines en interacties met klanten en de markt, krijgt een plek in een groter geheel. Dit is het concept ‘from strategy to sprint.’

Scrum Company over Boardview

Scrum Company kan niet wachten om met de tool aan de slag te gaan samen met de klanten. Agile Marketing trainer en consultant Gidion Peters: “Met Romek en Frans hebben we vanaf de vroege ontwikkelstadia meegekeken en -gedacht, vanuit de wetenschap dat hier veel marketing afdelingen bij gebaat zijn. Boardview biedt de kans om met een frisse agile blik naar je marketingstrategie en -uitvoering te kijken: een absolute aanwinst voor het groeiende Agile Marketing vak.

 

Gidion Peters

Co-founder