Overzicht

Silicon Valley dag 2: Gamification, Google en trends

Op onze tweede dag van bedrijfsbezoeken en kennisuitwisseling met verschillende organisaties staan weer drie inspirerende partijen op het programma. In dit blog neem ik jullie mee in drie learnings (en stiekem nog een paar meer) die we hebben opgedaan bij innovatiemanagement startup Nextinit, Google en Silicon Valley goeroe Naeem Zafar.
Date
30 oktober 2017
Author
Nienke van de Hoef

Nextinit – Gamification

De aftrap wordt gegeven door Laura Chicurel van Nextinit. Laura is een Chileense serial entrepreneur die naast een consultancy ook een bedrijf runt dat een tool heeft ontwikkeld voor innovatiemanagement. In een demo van deze tool, Nextinit genaamd, laat ze ons zien hoe je met gamification medewerkers kunt enthousiasmeren om innovatieve ideeën aan te dragen. Met daarbij de volgende slogan:

’Transform your business, your people know how!’’

De tool is absoluut een aanrader als je op grote schaal innovatiemanagement in je organisatie onderdeel van de cultuur wilt maken. Laura vertelt bijvoorbeeld dat Vodafone een enthousiaste gebruiker is. Sterker nog, elke maand worden op deze manier ideeën gepitcht aan de board en daarmee geselecteerd om ontwikkeld te worden. De meeting brengt ons het onderscheid in incrementele innovatie en disruptieve innovatie. Incrementeel betekent verbetering van bestaande processen, producten en procedures en disruptieve innovatie zijn ‘moonshots’ waarmee je een specifieke business volledig omver kunt blazen. Een interessante ontwikkeling in Silicon Valley zelf lijkt een verschuiving van disruptief naar incrementeel te zijn. Dat roept bij ons stof tot nadenken op of dat niet eerder teruggang is in plaats van vooruitgang.

Google – Innovatie, niet onmiddelijk perfectie

Vervolgens stappen we in de bus naar Mountainview om Google te bezoeken. We rijden de Google Campus op en passeren zoveel gebouwen waarin allemaal mensen voor deze wereldspeler werken dat we de tel kwijtraken. In de zinderende hitte staat Wouter Vink, product marketing manager, ons al op te wachten. Wouter woont sinds 7 jaar in Silicon Valley nadat hij eerder in Nederland de beginjaren van het bedrijf heeft meegemaakt. Nadat we ons verbazen over de enorme keuze die de pantry biedt aan soorten koffie, thee, frisdrank en versnaperingen, neemt Wouter ons mee in de negen principes van Google en de manier waarop dat binnen productmarketing tot uiting komt. Wat wij leren is dat Google agile is in zijn mindset, maar daarbij zo min mogelijk voorschrijft aan medewerkers. Er zijn geen verplichte formats, projectmanagementmethodieken of samenwerkingsvormen. Teams zijn vrij om te kiezen wat bij hen past: sommige werken met Scrum, andere niet.

Een ander opvallend element is de manier waarop ruimte wordt gegeven voor nieuwe ideeën. Waar we zowel in Nederland, maar ook hier bij andere bedrijven horen dat een business case waarin je aantoonbaar maakt hoe en wanneer het idee geld op gaat leveren, is dat geen vereiste bij Google. Je zorgt eerst dat een product gebruikers krijgt en vervolgens vind je wel een manier om daar geld mee te verdienen. Een inspirerende gedachte, die wij zelf ook toepassen binnen Scrum Company maar die zeker geen gemeengoed is in veel organisaties. Vervolgens draaien de rollen om en geeft Gidion een korte pitch over agile marketing. De voorbeelden van onder andere Verizon spreken aan. Wat ik zelf een van de belangrijkste inzichten vind in dit vakgebied is het niet van A tot Z uitdenken van campagnes, maar op basis van continu valideren je campagne ontwikkelen. Dus geen kalender voor een periode van twee jaar, maar voor de korte termijn. Daarna kijken we wel, op basis van data, wat de best next action is.

Trends en ontwikkelingen

De laatste learning halen we op bij Naeem Zafar, die professor is aan Berkeley, auteur van meerdere managementboeken en zelf meerdere startups heeft (gehad). In een totaal andere omgeving dan het hippe pand van Google, namelijk een ongeïnspireerde grote hal met van die grijze schotten, zoals je alleen in Amerikaanse films ziet, vertelt hij ons over de technische trends en ontwikkelingen en de impact wat het gaat hebben op de beroepsbevolking. Hij neemt ons mee in een bijna Sci-Fi achtige wereld van Internet of Things, VR/AR en Artificial Intelligence. Daarna bevestigt hij ons in het idee dat de rol van het middenmanagement de grootste verandering gaat zijn in het personeelsbestand. De rol van leidinggevende verschuift naar ofwel een product owner achtige rol waarin strategie wordt vertaald in inhoudelijke opdrachten voor teams ofwel een coachende leider, die zorgt dat medewerkers voldoende zijn toegerust om de uitdagingen die op organisaties afkomen op te lossen. Tijd dus voor managers om zich te gaan bezinnen op hun talenten en hoe ze die willen ontwikkelen om toekomstproof te zijn!

Nienke van de Hoef
Co-founder