3 inzichten uit onze Agile Coach opleiding – wat je zoekt, ben je zelf!

Onze intensieve Agile Coach opleiding is vooral gericht op professionals uit niet-IT organisaties zoals gezondheidszorg, onderwijs en overheid. In die wereld ligt de nadruk meer op soft skills dan op software. Logisch.

Veel deelnemers starten aan onze opleiding omdat ze op zoek zijn naar tools en methodieken om hun rol als agile coach of scrum master naar een hoger niveau te tillen. Gaandeweg ontdekken ze dat je ontwikkeling als agile coach op een ander vlak ligt, namelijke het persoonlijke.

Trainer Mark Marijnissen vertelt aan de hand van drie inzichten en anekdotes wat onze 12-daagse Agile Coach-opleiding bijzonder maakt en wat de deelnemers voorál leren.

Download de Agile Coach opleiding factsheet

Date
30 januari 2023
Author
Mark Marijnissen
Categorieën
  • Agile
  • Agile coaching
  • Agile mindset
  • Agile trainingen

Inzicht 1: Beheers het Agile dénken, dan ontwikkel je de passende instrumenten zelf

Kennis en ervaring telt, maar meer tools in je rugzak maakt je niet perse meer agile. Agile draait in de kern om een manier van denken. Als je je dat goed eigen maakt, blijkt het eenvoudig om zelf een tool of interventie te ontwerpen dat perfect aansluit bij jouw jouw team(s) of organisatie en de context.

Mark: “Zelfs als ik niet direct bij een nieuwe lichting betrokken ben, kijk ik altijd uit naar de finale van de Agile Coach-opleiding. Dan presenteren de deelnemers namelijk hun eindopdracht; hun nieuwe zelfbedachte agile tool. Daar zitten soms werkelijke pareltjes tussen. Dat leerlingen niet alleen tools leren gebruiken, maar zelf ontwikkelen en maken, maakt me al trots. Maar het mooiste is dat zij daarmee ook direct een bijdrage leveren aan het vak en de vakgenoten. Ook ik leer hier steeds weer iets nieuws.

Een greep uit de tools die verschillende deelnemers van onze agile coach-opleiding ontwikkelden:

  • De ‘Do-It-Yourself’ starter kit voor nieuwe teams, met een roadmap en werkvormen voor beginnende teams en scrummasters om het agile werk zich eigen te maken.
  • Het ‘Fantastic Feedback and Where to Find it’-spel, een écht houten bord met poppetjes waarmee je punten scoort als je elkaar (uitdagend) feedback geeft.
  • De ‘Agile Coach Valkuil- & Succesrollen’-bingo. Een spel waarmee je leert je helpende en beperkende rollen als Agile Coach te herkennen. Ben je onbewust De Spion, De Zeemeeuw of De Pennenlikker? Of herken je je meer in de rol van Het Kind, De Druktemaker of De Wijze Dwaas?

Inzicht 2: Agile Coach ben je niet alleen; je hebt anderen nodig voor blijvende ontwikkeling

Een deelnemer van de Agile Coach opleiding verzucht: “Ik heb bij mijn team al zo vaak een sprint planning gefaciliteerd. Het team weet heus wel hoe het moet. En ze zeggen ook elke keer alles op te pakken, maar elke keer komt er niks van terecht. Ik heb alles al geprobeerd: ik heb ze uitleg gegeven, de manager de gewenste prestaties laten vertellen, ik help ze kleine, concrete User Stories te schrijven, maar zelfs dát werkt niet. Mijn team is gewoon niet in beweging te krijgen en ik begin aan mezelf twijfelen. Wat doe ik niet goed?”

Mark: “Als interne scrummaster of agile coach sta je er vaak alleen voor. Zeker als je nog nieuw in het vak bent of pionier in een verder nog traditioneel werkende organisatie. Dan is lastig te beoordelen wat je moet doen. Tijdens onze Agile Coach opleiding komen we twaalf dagen intensief samen. Naast theorie is er veel ruimte om je eigen casuïstiek in te brengen en vanuit het perspectief van mede-deelnemers en trainers te bekijken. Dat kan confronterend zijn, bijvoorbeeld omdat je ontdekt jouw stijl wat blinde vlekken vertoont. Tegelijkertijd geeft het je direct inzicht hoe het ook anders kan, ervaar je steun van vakgenoten, kun je met hen oefenen en creëer je zelfvertrouwen om het geleerde toe te passen in eigen praktijk.

In bovengenoemde casus vroegen de deelnemers en trainer door naar de randvoorwaarden en cultuur waarbinnen het team werkte. De scrummaster had daar zelf nog niet aan gedacht; ze was zelf zó aan die cultuur gewend. De groep ontdekte ook dat bij haar team aan veiligheid ontbrak. De manager bleek nog wel eens resultaten te verlangen die helemaal niet mogelijk waren. En door de manager enkel over gewenste prestaties te laten praten, hielp de scrummaster onbedoeld de druk juist op te voeren in plaats van weg te nemen. De deelnemersgroep bedacht in dezelfde les nog een manier om minder druk op resultaat en meer aandacht op veiligheid te leggen. Uiteindelijk koos de scrummaster om aan de slag te gaan met appreciative interviews. En dat werkte. Een maand later kon de scrummaster teruggeven dat haar teamleden weer hadden ontdekt waar ze wél trots op waren. En dat haar team van daaruit weer in beweging kwam.

Mark: “Zo’n transformatie tijdens onze coach-opleiding is zeker niet ongebruikelijk. In het half jaar dat we voor deze opleiding uittrekken, kun je de ontwikkeling van deelnemers en hun hun praktijk mooi volgen. Door samen echte, actuele casussen te bespreken, krijgen deelnemers steun, verdieping, praktische handvatten én persoonlijke zekerheid. Want deze scrummaster ontdekte weliswaar nieuwe technieken als appreciative interviews, maar leerde vooral als persoon, in loslaten en anders kijken.

Inzicht 3: Als Agile Coach ben jíj de multi-tool; leer die op de juiste manier en het juiste moment in te zetten

Als agile coach heb je diverse rollen; je bent facilitator, instructeur, mentor en coach. In uitvoering daarvan kun je weer diverse (sub)rollen onderscheiden. Zo ben je de ene keer de confrontator en de andere keer de verbinder. Je kunt de aanjager zijn of de vertrager. ‘The good cop or bad cop’…. Om verandering teweeg te brengen moet je kunnen inspireren, confronteren en de status quo uitdagen. Doe je dit teveel, dan raak je je mensen kwijt. Je zult dus tegelijkertijd óók moeten aansluiten en verbinden. Hoe vind je die balans? Hoe combineer je verschillende rollen, soms zelfs eenzelfde gesprek?

Mark: “Ik ben zelf fan van rollenspellen in onze trainingen en opleidingen. Die maken vaak zóveel inzichten los. Zo hebben we een opdracht om een manager uit de weerstand te krijgen door zowel overtuigend als verbindend te zijn. Prachtig om te zien hoe onze deelnemers alles uit de kast halen om een ander te overtuigen zonder diegene te verliezen. Ze zetten in op schuldgevoel, inspireren met wenkende perspectieven, doen moreel appèl, laten ‘de manager’ leeglopen over een probleem of komen razendsnel tot nieuwe, soms onorthodoxe oplossingen. De ene tactiek blijkt te werken, de andere niet. Het gaat in deze oefening niet zozeer om wat goed of fout is, maar om de deelnemers zelf te laten ervaren welke tactieken voor hen effect hebben, en wat dit van hen vraagt. Voor de één kan het rete-spannend zijn om stellig of confronterend te zijn. Voor de ander is moeilijk om nieuwsgierig en open te blijven, in plaats van direct in oplossing te schieten. Wat je hier leert, is niet alleen nuttig voor je kwaliteit als coach, maar helpt je ook in persoonlijke groei.

Onze deelnemers hierover

Tot zover de inzichten van Mark. Niet alleen onze trainers herkennen deze punten uit de Agile Coach-opleiding. Deelnemers zelf geven het ook terug:

  • “Dynamische oefeningen en casussen vanuit de praktijk…(…) Heel mooi om je ‘agile straat’ ook eens van andere kanten in te rijden, waardoor je nieuwe dingen ziet.”
  • “Ik heb echt genoten van alle gereedschappen en ideeën die ik in mijn rugzak heb gekregen. We hadden een fijne groep die ook echt veel wilde géven.”
  • “Dit is niet een stoomcursus waar je effe een certificaat komt scoren. Eerder een intensieve aanjager van je ontwikkeltraject als agile coach.”

Ook Agile Coach worden?

Heb je al een stevige basis in agile werken, maar zoek je meer verdieping in agile denken en persoonlijke groei? Wil je met vakgenoten je blinde vlekken als agilist ontdekken, en samen tools en interventies bedenken die passen bij jouw organisatie? Wil jij mensen helpen in hun eigen flow te veranderen om zo meer (klant)waarde te leveren? Dan is onze brede, 12-daagse Agile Coach opleiding iets voor jou!

Ons Agile Coach-opleidingsprogramma bestaat uit zes blokken van twee lesdagen, verspreid over ongeveer een half jaar. In elk lesblok vertaal je het geleerde naar een concreet coach-experiment dat je direct in eigen praktijk kunt aangaan. Zowel trainers als mede-deelnemers vormen daarin jouw schaduwcoach.

Mark Marijnissen