Lego Kanban Game

We gebruiken graag games in onze trainingen bij Organize Agile. Er is al veel beschikbaar en toegankelijk voor iedereen. Echter, niet alle games zijn echt duurzaam. Alhoewel een game zeer effectief kan zijn in het leren van een theorie, komt het ook voor dat je aan het einde van het simulatiespel veel afval over hebt. Met deze Lego game heb ik geprobeerd iets van deze verspilling te voorkomen.
Date
7 januari 2020
Author
Saskia Vermeer-Ooms
Categorieën

Om Kanban uit te leggen, heb ik de Kanban pizza game, zoals hier beschreven, al vaak gebruikt. Hoewel ik de game erg leuk vind, vind ik het minder leuk dat de game veel materiaal verspilt. Je hebt veel post-its en stiften nodig om de pizza’s te maken. Aan het einde van de rondes levert het vooral veel troep op.

Er moest een betere manier zijn, dacht ik en ik ging op zoek naar andere Kanban simulatie games. Toen herinnerde ik me een Kanban Lego game dat ik tijdens een Scrum Round Table meetup had gespeeld. Er is een slideshare van de originele game, waar je zelfs de materialen kunt downloaden die je nodig hebt om af te drukken. Hoewel ik denk dat deze game ook goed werkt om de principes van Kanban te simuleren, denk ik dat de rol van de tester die ze introduceren vrij ingewikkeld is voor slechts een ‘eenvoudige’ game. Toen dacht ik, waarom niet de pizza game combineren met dit spel en de Lego Animal Farm Kanban game is geboren!

Hieronder wordt de game stap voor stap beschreven. Als je bekend bent met de Pizza Kanban game, zul je veel elementen hiervan terugvinden, de opzet en het doel van deze game zijn hetzelfde.

Het doel van het spel

Het doel van het spel is om tijdens elke ronde zoveel mogelijk dieren te produceren.

Vanuit een trainings perspectief zijn dit de belangrijkste doelen voor de deelnemers:
  • Het ervaren van een bestaand proces, dat nogal chaotisch kan ogen en ontdekken hoe een Kanban-systeem het meer structuur en flow kan geven
  • Oefenen met het visualiseren van een bestaande workflow en deze te optimaliseren via WIP-limieten en andere verbeteringen
  • Het ervaren van ‘inspect & adapt’

Opzet van het spel

De complete lijst van materialen wordt hieronder beschreven. Elk team moet minimaal 4 teamleden hebben om de dieren te bouwen. Er is een vijfde rol die het aantal voltooide dieren bij houdt en de dieren ontmantelt. Indien er niet genoeg deelnemers zijn, kan je overwegen de ‘Benen bouwer’ te combineren met de ‘Kwaliteitsmedewerker’.

Elk team (je kunt meerdere teams hebben om wat competitie aan het spel toe te voegen) heeft zijn eigen set aan Legoblokken, een transport- en scoreformulier en een ‘voorraad vak, die je als facilitator bij de start maakt met tape. Legoblokken in het ‘voorraad vak’ hoeven niet als verspilling te worden gemarkeerd. Dit leg je echter pas uit na de eerste ronde. Maak het ‘voorraad vak’ ook niet te groot. Het vak moet groot genoeg zijn zodat alle losse Lego-stukken erin passen, maar klein genoeg zodat de deelnemers geen dieren in het afgeplakte vierkant gaan bouwen.

De slide deck bevat de gehele workshop met alle stappen, inclusief foto’s van de vier soorten dieren die de teams moeten maken.

 

Ronde 1

Er is nog geen ‘backlog’ in de eerste ronde, dus laat je de teams naar believen dieren maken. Op een gegeven moment realiseren ze dat ze niet genoeg blokjes hebben om alle soorten dieren te bouwen. Ze zullen zelf keuzes moeten maken welke dieren ze bouwen.

Tijdens de eerste ronde laat je ze nog niet het complete puntensysteem zien, met andere woorden, ze weten nog niet dat ze worden afgestraft voor het verspillen van materiaal.

Aan het einde van ronde 1 (na 5-7 minuten) roep je dat iedereen moet stoppen met bouwen en alle stukken op de tafel te laten liggen. Vanaf nu laat je het echte puntensysteem zien, waarbij elk dier dat af is gelijk is aan 10 punten. Ze zullen echter punten moeten aftrekken voor alle dieren die niet af zijn, dit is verspild materiaal. Je trekt -10 punten af ​​voor elk dier dat nog niet op transport is geweest. -4 punten voor een verspild hoofd of lichaam en -1 punt voor elk been op de tafel. Alles wat zich in het ‘voorraad vak’ bevindt, telt niet mee als verspilling. Alles buiten het ‘voorraad vak’ moet van het totaal worden afgetrokken.

Intermezzo

Tussen ronde 1 en ronde 2 kan je de principes van Kanban uitleggen. Na de uitleg, geeft je de teams 5 minuten de tijd om hun workflow op tafel te visualiseren met behulp van de tape en post-its voor het markeren van de WIP-limieten.

 

Ronde 2 en ronde 3

In ronde 2 en ronde 3 introduceren we de ‘backlog’ van dieren. Deze bestaat uit een stapel kaarten met op elke kaart een diersoort erop. Een deelnemer (meestal de Been bouwer) introduceert de bovenste kaart van de backlog en plaatst de benen op deze kaart. De kaart wordt zo door het systeem geleid, zodat alle teamleden weten welk soort dier gebouwd moet worden.

Aan het einde van de ronde, na 5-7 minuten vertel je iedereen om te stoppen en zorg je ervoor dat ze de Lego-blokken niet meer verplaatsen. De punten worden geteld en deze keer geef je ze achteraf nog 1 minuut de tijd om met verbeteringen voor de laatste ronde (ronde 3) te komen.

Nabespreken

 Na ronde 3 bespreken we de gehele simulatie, bijvoorbeeld door de volgende vragen te stellen:
  • Wat ging er goed?
  • Wanneer en waar stapelde het werk op (= bottleneck)?
  • Waar heb jullie verbeteringen aangebracht?
  • Wat was het verschil tussen de verschillende rondes?
  • Hebben jullie ‘flow’ ervaren? In welke ronde?
  • Hebben jullie de WIP-limieten gewijzigd na ronde 2?
  • Veranderde er iets toen de ‘backlog’ werd geïntroduceerd?

Materiaal

Hier volgt de lijst met materialen die nodig zijn om het spel te spelen. Voor de Lego-blokken heb je verschillende formaten nodig, maak je geen zorgen over de kleuren.

Per team

  • Afplak tape
  • Genoeg Legoblokken om 4 koeien, 4 paarden, 4 schapen en 4 eenden te maken
  • Post-its voor het markeren van de WIP-limieten
  • Prints uit de slide deck:
    • A4 met 3 transport trucks om de dieren te vervoeren
    • Scorebladen
    • Dieren kaarten (de backlog)

Algemeen

  • Iets om de tijd bij te houden (smartphone volstaat)
  • Slide deck met uitleg over de stappen (bevat ook materiaal om te printen)

Ter afsluiting

We hebben dit spel al voor een aantal trainingen gebruikt. Deelnemers vinden het altijd leuk om met Lego te spelen en de game laat hen een echt proces ervaren dat ophoping van werk simuleert.

Ik heb geprobeerd niet te veel na te denken over het daadwerkelijke proces dat we simuleren met deze game. Die arme Lego dieren! Omdat ik niet achter intensieve veehouderij sta, heb ik inmiddels besloten om geen vlees meer te eten, dit spel is dan wellicht enigszins tegenstrijdig met mijn eigen opvattingen. Het spel zorgt er echter wel voor dat de hoeveelheid post-its en papierverspilling wordt beperkt en uiteindelijk resulteert het in minder opruim tijd achteraf. Ten slotte, er zijn tijdens het maken en spelen van dit spel geen dieren geschaad.

De versie van deze game valt onder de Creative Commons Attribution- NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. In het kort betekent dit dat je het gratis mag gebruiken, dat je het niet mag doorverkopen en dat je verdere wijzigingen onder dezelfde licentie moet delen. Lees hier verder.

 

Veel plezier met spelen!

Saskia Vermeer-Ooms