Silicon Valley: Innovatie, ondernemerschap & continu veranderen

Met het hele team van Scrum Company zijn we een week op studie- en inspiratiereis naar Silicon Valley. Michiel Engelaar van het Nederlandse Consulaat heet ons van harte welkom.
Date
24 oktober 2017
Author
Organize Agile
Categorieën
  • Scrum

Vanaf de 31e verdieping is het uitzicht fenomenaal! We hebben deze dagen veel geluk; de stad ligt niet onder de vaak aanwezige deken van dichte mist.
In een korte introductie vertelt Michiel over onder andere het Silicon Valley Playbook en de rol die het consulaat heeft ingenomen als het gaat om de begeleiding van Nederlandse stagiaires in Silicon Valley.

Silicon Valley: Technologie en business modellen

Russell Hancock van de Joint Venture Silicon Network geeft ons hierna een uitgebreide introductie in de regio: “40 cities, 4 counties, 2.53 miljoen people”. San Francisco voegt zich volgens Russell bij Silicon Valley, er zijn nu namelijk meer start-ups en meer venture kapitalisten dan in Silicon Valley.
Het portfolio van Silicon Valley is divers, en Russell noemt onderwerpen als Web 2.0, gepersonaliseerde medicatie, schone energie en de deeleconomie (zoals Uber, Lyft, Air Bnb).
De interessante vraag is hoe Silicon Valley geworden is zoals het nu is, de dynamische start-up regio? Onze belangrijkste conclusie uit Russells verhaal is dat het gaat om de combinatie van innovatie én ondernemerschap. Bij elke innovatie hoort een bedrijf, bij elk bedrijf hoort innovatie. Innovatie gaat hier trouwens ook niet alleen over technologie, maar ook over business modellen. We krijgen voorbeelden zoals:

  •    Free search/ supported by advertising (Google, Yahoo),
  •    On-demand delivery (Door Dash, Uber, Google Express),
  •    Music downloads/ streaming (Apple itunes),
  •    A la carte television (Netflix), etc.

In Silicon Valley is er sprake van continue verandering. Je organisatie kan morgen niet meer bestaan, dus is het zaak jezelf steeds opnieuw uit te vinden! 

Het geheim van Silicon Valley in negen aspecten

Russell vertelt ons het geheim van de regio en het innovatieve karakter in combinatie met ondernemerschap. Het gaat volgens hem om:

  1.     Resultaatgerichte meritocratie. Dit staat voor: het maakt hier niet uit wie je kent of wie je bent, als je een goed idee hebt. “Het gaat hier om waarde”.
  2.     Risico wordt beloond en falen is geaccepteerd.
  3.     Sterke kapitaalmarkt: succesvolle mensen begonnen met hun eigen fondsen.
  4.      Poule van gemotiveerde, getalenteerde werknemers vanuit de hele wereld.
  5.      Mobiele, fluïde werknemerspoule: van vaste banen naar medewerkers die van klus naar klus gaan.
  6.       Gunstig overheidsklimaat.
  7.       Sterke universiteit met goede banden met de industrie.
  8.       Gespecialiseerde infrastructuur, met op het gebied van intellectueel eigendom gespecialiseerde rechters en accountants.
  9.       Goede kwaliteit van leven.

A culture that rewards risk and tolerates failure

Waar Silicion Valley nu staat

Rusell vervolgt: “We staan op een keerpunt, er is niet zoveel groei meer als eerst. We zijn aan het uitzoeken wat er hierna komt. Wat gaat de pivot zijn? Energie, augmented reality, vliegende auto’s….” Het antwoord is er (natuurlijk) nog niet. 
Silicon Valley heeft ook last van haar eigen succes. De megahoge huizenprijzen en de verkeersproblematiek zijn bedreigingen voor de regio. Rusell: “We maken als regio nog niet de keuze om hier grote investeringen in te doen. Waarschijnlijk komt de oplossing niet uit de overheid, maar uit organisaties die alternatieven gaan bedenken.” En ja, wij zien natuurlijk al meteen allemaal kansen en oplossingen….

The Morning Star model

Met Christian Wandeler, Assistant Professor of the California State University on Human Potential Development gaan we uit de denkstand en in de doestand. Christian heeft een Scrum bord bij zich en vraagt ons om individueel een ding te noemen waarvan we overtuigd zijn dat dit in 10-30 jaar waarheid gaat worden. Hierna neemt hij ons mee in het Morning Star model. Morning Star is een van de bekendste internationale voorbeelden van zelforganisatie. Hierover schrijven we binnenkort meer in een andere blog. Het model inspireert ons om de link te leggen tussen agile organiseren en zelforganisatie. Zelforganiserende teams zijn voor ons voorwaarde om agile te kunnen werken. Maar het lijkt ook alsof een organisatie zelforganiserend kan zijn zonder wendbaar te zijn. Interessant! 

Agile strategie bij Business Models Inc.

“Audi is een goed voorbeeld van een organisatie die al jaren deed wat ze deed.” Justin Lokitz van Business Models Inc tekent een rechte horizontale lijn op de flip-over. Links staat voorbereiding, rechts executie en verkoop. Justin vervolgt: “Audi keek op deze manier naar de wereld. Ze pasten agile toe in hun softwareontwikkeling en toch maakten ze op een niet agile manier auto’s en verkopen ze deze.”
Justin neemt ons mee in de fasen van agile business model generation (a la design thinking), het model dat Audi nu omarmt. De vijf fasen zijn:

  1. Begrijpen
  2. Ideeënvorming
  3. Storytelling
  4. Prototyping
  5. Validatie

En tussen dit model en onze visie op agile organiseren zijn natuurlijk legio parallellen te trekken! “We verdelen bij alles wat we doen mensen in teams. En we hebben de beste ervaringen met groepen van vier.” en ‘We proberen de mensen uit hun kantoren te halen. Wat we nodig hebben is daglicht, suiker, eten, cafeïne, heel veel plek en heel veel plek om zaken op te hangen.” Hoe Business Models Inc werkt en wat dit te maken heeft met agile organiseren delen we graag binnenkort met je. Mocht je al meer informatie willen, dan is ‘Ontwerp betere business’ een tof boek. 

De regio verkennen als Scrum Company team

Naast de inhoudelijke component van onze inspiratiereis genieten we als Scrum Company team natuurlijk ook enorm van hier in de stad en regio zijn. Geweldig, in een woord, om met elkaar deze droom van oprichters Nienke en Gidion waar te mogen maken. Al is awesome
Het weer onderschrijft het: de lucht is prachtig blauw, de zon schijnt. Zondag wonen we een deel van een echte Amerikaanse kerkdienst bij. Dit was bij Glide, een organisatie die staat voor extreme inclusie. De kerk is er dus voor iedereen, zoals gezegd werd tijdens de dienst ‘de crimineel zit hier naast de barmhartige Sameritaan’. De muziek en het gezang, de passie, het enthousiasme van de aanwezigen is in een woord overweldigend. We klappen en bewegen mee, hier en daar valt een traan en ook verbazing is er. ‘Als de diensten ook in Nederland zo waren, ging ik vaker naar de kerk’ zeggen we tegen elkaar.

Met Uber gaan we naar de fietsverhuur. We gaan op weg, allen ‘gewapend’ met een fiets, fietshelm, zonnebrand, zonnebril en een fles water. De fietstocht brengt ons steeds dichter bij de Golden Gate bridge, waar we mooie beelden van vastleggen op camera. En de fietstocht brengt ons op en over de brug… de wind waait, de zon schijnt, het water ligt onder ons. Pas aan de overzijde ruik ik de zeelucht, o ja natuurlijk, dat ontbrak nog op de brug.
Na een heerlijke lunch gaan we in kleine groepen onze eigen weg. De veerboot brengt ons met fiets en al terug naar de stad, en ook uitgebreid zicht op Alcatraz ontbreekt niet. Bij het avondeten zijn we weer compleet: Natascha van Voyedge en onze twaalf teamleden. We wisselen ervaringen van vandaag uit, samen met grapjes en hapjes van onze gerechten.

Onze belofte aan onze klant

We zijn hier pas sinds zaterdag en het voelt al zoveel langer. Saamhorigheid, plezier en dankbaarheid overheersen. We hebben onszelf beloofd met enorm veel inspiratie, goede voorbeelden én met een aantal concrete (minimaal levensvatbare versies van) producten & diensten terug te komen. Houd ons in de gaten!

Organize Agile