Het agile kompas
Scrum is een framework dat te herleiden is tot het agile gedachtengoed. De agile filosofie bevat een heilig vertrouwen in mulltidisciplinair, kortcyclisch en visueel samenwerken om zo in te kunnen spelen op veranderende omstandigheden. Dit brengt een paradigmashift met zich mee die nodig is om agile te werken en daarmee ook Scrum toe te kunnen passen. Je moet je continu afvragen waarom je doet wat je doet: op welke manier creëren je acties waarde voor je klant? Scrum is dan ook een valuebased aanpak. Je begint met het opleveren van de resultaten die de meeste waarde hebben om het einddoel te bereiken. Deze, vaak verslavende, manier van werken, geeft een verwonderende blik op de wereld. Dagelijkse zaken die we als gegeven hebben aangenomen, zijn niet langer uit te leggen: waarom duurt het vijf jaar om een spoorbrug te repareren nadat er een vrachtschip tegenaan is gevaren? Waarom duurt de goedkeuring van een subsidieaanvraag voor een nieuwe school een jaar? En hoe kan het dat het meer dan een half jaar duurt voordat een nieuw product vanuit de fabriek in de supermarkt is terug te vinden? Dat kan toch anders?
One small step for man, one giant step for organizations
Natuurlijk kan het anders. En dat begint met het omarmen van onzekerheid. Dat betekent dat we de ‘We are watching you’-cultuur van controleren en beheersen moeten ombuigen naar een omgeving van loslaten en vertrouwen. In de basis een veel meer ontspannen levenshouding, maar voor veel bedrijven een enorme stap. Maar niet een onmogelijke: tijdens een heidag kun je de ambities en prioriteiten bepalen. Doe dat vooral multidisciplinair, met postits en in korte sprints: goed voor de teamspirit en zeker van een concrete opbrengst. Ga daarna écht scrummen en start met een van de prioritaire projecten. Geen uitgebreide plannen en planningen meer, maar ambities bepalen en starten met ontwikkelen, toetsen, testen en bijstellen. Pas dan ervaar je de meerwaarde van het Agile gedachtengoed en Scrum: sneller en beter resultaat, meer helderheid over de toegevoegde waarde, meer energie in het team en last but not least: blije klanten. Dikke kans dat de rest van de organisatie graag jullie voorbeeld volgt!